MID SEASON SALE - Spar op til 60 % på udvalgte varer KØB NU
Hvordan kommer man sikkert og lykkeligt i gang med at løbe med en klapvogn?

Hvordan kommer man sikkert og lykkeligt i gang med at løbe med en klapvogn?

30. 9. 2022 7 min. Læsning

Er du en løbeelsker og en nybagt mor på samme tid? Saml løbekilometer med en lille kammerat i en klapvogn! Hvordan og hvornår skal man starte, hvad skal man passe på, og kan man tabe sig?

Endelig! Tilbage på banen og i selskab med en lille kammerat. Først og fremmest skal du huske, at det er noget af en opgave at løbe med en klapvogn! Selvfølgelig er det, du skubber et par ekstra kilo foran dig. Men bare rolig, vi har råd til dig, så du kan gøre dine løbeture sammen sjove og frem for alt sikre. Hvad vil vi fokusere på i artiklen?

  • Hvordan begynder man at løbe med en klapvogn?
  • Hvornår er et godt tidspunkt at starte?
  • Hvordan vælger man en joggingklapvogn?
  • Korrekt løbeteknik?
  • Hvad vil lindre rygsmerter?
  • Kan du tabe dig ved at jogge med en barnevogn?

Løb med barnevogn - Hvordan starter man?

  • Rask gang - Prøv at gå rask gang først for at vænne dig til klapvognen foran dig. Dette er en stor forskel i forhold til klassisk løb. Gå derefter gradvist til et let løbetempo.
  • Timing er nøglen – Nogle babyer vil med glæde falde i søvn, mens de løber, mens andre gerne vil kigge udenfor og observere deres omgivelser. Vær opmærksom på barnets behov og tilpas løbetiden til dets humør.
  • Lad høretelefoner blive derhjemme – Af sikkerhedsmæssige årsager må du ikke tage høretelefoner med på løbeture med klapvognen. Du må hellere lytte til, hvad der sker i klapvognen.
  • Vælg en kortere rute – Prøv at bevæge dig rundt i huset, hvis den lille kammerat protesterer eller noget bliver kompliceret. Hvis situationen tillader det, kan du køre ruten mere end én gang!

Hvornår skal man løbe med barnevognen for første gang?

Hvis du ikke kan vente med at tage dine  løbesko på og løbe, skal du bare vente et øjeblik. Ifølge læger er minimumsaldersgrænsen for et barn mindst 6 måneder. Efter dette tidspunkt har barnet allerede en bedre kropsholdning, hvilket er meget vigtigt på grund af mulige stød under løbeturen. Før den første kørsel, konsulter alt med børnelægen for at være sikker. Hvis du virkelig ikke kan vente med at komme i gang, så start langsomt på egen hånd!

Motiver dig selv med et nyt sportstøj og udrust dig hos Top4Running!

Løbetøj til kvinder

Klassisk vs. joggingklapvogn

Til løb er en joggingklapvogn den bedste mulighed. Den er stabil, let, kan absorbere stød, har større hjul med et mønster for bedre greb, har sikkerhedsspænder og har også en håndbremse direkte på håndtaget. Dette vil give din baby tilstrækkelig komfort og sikkerhed, og du vil kunne nyde at løbe kilometer. Glad baby, glad mor! Trehjulede cykler er også meget populære. Nogle kan endda monteres på cyklen.

En joggingklapvogn er lidt af en stor investering. Tænk på en ven af dig, der sælger en barnevogn, eller tjek forskellige basarer ud, hvor de kan findes til en bedre pris. Det er dog en investering, der betaler sig – du kan bruge klapvognen til sport og også til klassiske gåture. Den kan også nemt foldes sammen, så du nemt kan håndtere den!

Asics_běžecké_boty_běhání

Løbeteknik ved løb med barnevogn

Håndbevægelse er meget vigtig og nyttig under klassisk løb. Det hjælper med at opretholde stabilitet og kontrol over hvert trin og gør løb mere effektivt. Når du løber med barnevogn, ændres løbeteknikken og du kan vælge, hvad der passer dig bedre – Du kan holde klapvognen enten med én hånd eller med begge hænder.

  • Mens du holder den ene hånd, hjælper du dig selv med den anden, som i klassisk løb. Vi anbefaler at skifte hænder for at undgå overbelastning af den ene side. Med denne metode er det vigtigt at reagere hurtigt på mulige terrænændringer og altid have klapvognen under kontrol.
  • I tilfælde af at holde klapvognen med begge hænder, har du mere kontrol over vognen, men rygsmerter kan opstå pga. Prøv ikke at læne dig op ad klapvognens håndtag og løb oprejst.

Hvordan lindrer man rygsmerter?

Du forsøger at løbe oprejst, skiftende arme, men din ryg gør stadig ondt. Hvordan hjælper du dig selv fra smerte?

  • Løb selv uden barnevogn - Løb nogle gange alene uden en lille baby. Det vil aflaste din ryg og muskler og minde din krop om den klassiske løbeteknik. Tænk på det som din tid til kun at fokusere på dig selv og din krop.
  • Stræk dig selv – Du kan vælge klassisk udstrækning, elementer fra yoga eller øvelser for mobilitet og fleksibilitet. Alt du behøver er en træningsmåtte og 10 minutter af din tid.
  • Inkluder styrketræning - Rygmuskler understøtter rygsøjlen og ryghvirvlerne. Hvis du har muligheden, så lav styrketræning en gang om ugen med fokus på rygmuskulaturen. Hvis du lige er startet med vægttræning, så tag hjælp af en træner, som vil lære dig den korrekte teknik og forklare de enkelte øvelser.

I tilfælde af vedvarende smerter skal du besøge en ekspert - en fysioterapeut, som vil slappe af de stive muskler og give dig råd om passende bevægelser.

TIP: Kender du barnevogn? En kombination af løb og motion med en barnevogn i den friske luft og i en gruppe andre mødre. Find en gruppe i dit område, tag dit løbetøj, på, og bevæg dig!

Protahování_jóga_flexibilita_trénink

Løb med barnevogn og tabe sig

Kan du tabe dig efter fødslen ved at løbe med en barnevogn?

Svaret er JA, MEN...

Ved at løbe vil du øge dit kalorieforbrug, og hvis det er højere end dit kalorieindtag, vil du tabe dig. Men energiforbruget kører ikke kun, det inkluderer meget mere:

  • Basal metabolisk hastighed – Energi, der er nødvendig for grundlæggende fysiologiske funktioner (funktion af hjernen, organer eller regelmæssig menstruationscyklus).
  • Hvilestofskifte – Den energi, du bruger, mens du sidder, ligger ned eller sover.
  • Arbejdsstofskifte - Den energi, du bruger under fysiske aktiviteter - gåture, løb, motion og andre aktiviteter.

Som du kan se, er ikke kun sportsaktivitet en kalorieudgift. Derudover indgår amning også i energiforbruget. Det er meget energikrævende, og takket være amning falder kiloene af sig selv efter fødslen. Så JA, løb er et værktøj, der vil øge dit kalorieforbrug og kan hjælpe dig med at tabe dig. Men du behøver ikke kun fokusere på det, energiforbrug er for eksempel at gå med en barnevogn eller husarbejde. Ja, rengøring er den nye cardio!

Udstyr dig selv med løbende bestsellere hos Top4Running!


TRÆNINGSRÅDGIVNING