Brug koden XMAS for yderligere 7 % rabat på næsten alt -- days --:--:-- Køb nu
Hælrevner efter løb: Årsager, forebyggelse og gode råd

Hælrevner efter løb: Årsager, forebyggelse og gode råd

13. 9. 2022 5 min. Læsning

Revnede hæle efter løb er et problem for flere løbere. Det vil gøre din løbetræning og hverdagen ubehagelig. Læs hvad du kan gøre for at undgå hælrevner, og hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.

Starten på et løbeeventyr kan – udover endorfiner og en god følelse – også give mindre problemer, nemlig vabler eller revnede hæle. Dette er heldigvis ikke noget alvorligt problem, men revnede hæle kan gøre løb og dagligdagen ubehagelig. Hvad er symptomerne?

  • Fase 1 - Røde, følsomme og tørre fødder
  • Fase 2 - Kløe, brændende
  • Fase 3 - Revnet og afskallet hud
  • Fase 4 - Blødning fra revner

Udover de ovennævnte symptomer, bliver revnede hæle ledsaget af et uæstetisk udseende af fødderne. Jo hurtigere du opdager problemet og begynder at løse det, jo hurtigere vil huden blive normal igen.

Hvad er årsagerne til revnede hæle?

Den mest almindelige årsag til revnede hæle er utilstrækkelig hydrering af huden. Risikoen for revnede hæle er flere gange højere for løbere. Det er forårsaget af fodfald og stød under løb eller af et hyppigere ophold af en svedig fod i en sko.

Andre almindelige årsager er:

  • Upassende sko, sokker og deres materialer
  • Utilstrækkeligt hydrering, store mængder forarbejdet mad eller mangel på vitaminer og mineraler
  • Når du bliver ældre, øges risikoen for revnede hæle, da huden mister sin naturlige elasticitet
  • Du kan også have en genetisk disposition for tør og efterfølgende revnet hud eller have en sygdom som psoriasis eller diabetes.

Nike_løbesko

Sådan forebygger og afhjælper du revnede hæle

Hæle er generelt en meget forsømt del af kroppen, når det kommer til forebyggelse. Hvis du løber, skal du passe på dine ben og fødder og give dem tilstrækkelig pleje. Hvad kan du gøre lige nu? Vælg funktionelle løbestrømper, løbesko med en åndbar overdel eller specielle skoindlæg, såsom CURREX, som absorberer sved til perfektion. Selvom foden sveder under løb, vil den mest moderne teknologi opretholde den optimale temperatur i skoen og reducere dens fordampning betydeligt.

Det er ikke alt. Hvordan kan du ellers hjælpe dig selv?

  • Cremer eller vaseline – Der findes en række cremer til revnede hæle, som vil give foden den nødvendige hydrering, blødgøre huden og forbedre dens udseende.
  • Fil til hærdet hud – Pedicure fungerer bedst i dette tilfælde, men du kan også slibe hård hud derhjemme. Læg først fødderne i blød i lunkent vand og skrub derefter huden med en fil eller pimpsten.
  • Hydrering - Vand har stor indflydelse på hele kroppens funktion. Revnede hæle og tør hud er ikke anderledes. Sørg for at drikke mindst 2 liter vand om dagen. Hvis du løber eller træner, så sørg for at drikke minimum 1 liter ekstra. Hvis du ikke når at drikke nok, så få din egen flaske  og hav den altid ved hånden!
  • Afbalanceret og ernæringsrig mad - For at fungere ordentligt har kroppen brug for tilstrækkeligt brændstof af høj kvalitet. Fokuser på indtaget af uforarbejdede fødevarer, som bør udgøre størstedelen af ​​din kostplan. Sørg for at have nok protein, sunde fedtstoffer, komplekse kulhydrater, frugt og grøntsager. Regelmæssig tilskud af mineraler som calcium eller zink vil også hjælpe dig med tør hud.

Ved behandling af revnede hæle skal du fortsætte og være tålmodig. Som i løb. Mirakler sker ikke efter én smøring eller et afbalanceret måltid. Gør derfor fodpleje til en afslappende rutine. Sundere og smukkere fødder kommer langsomt, men sikkert!

Drinking_mode_drinking bottle

Revnede hæle - Hjemmemidler

Hvis du kan lide hjemmebehandling og forebyggelse, så prøv hjemmemedicin. For eksempel er vegetabilske olier (oliven eller kokos), som du smører på dine fødder, inden du går i seng, effektive. Du kan også lave en hjemmelavet peeling af citron, honning og rismel eller smøre fødderne med godt gammelt svinefedt om natten.

Forkæl dine fødder og prøv vores bestsellere!